Storing 24/7 076 - 5933621

Alarmering- en beveiligingsmelding over het bestaande lichtnet

6 november 2014 | Geplaatst in: Nieuws door palsbv | Geen reacties »

Goed nieuws voor eigenaren van monumentale panden. Nieuwe kabels trekken voor alarmerings- en beveiligingssystemen is niet meer nodig. Het nieuwe detectiesysteem PulseNed stuurt signalen over het bestaande lichtnet. Een toestel in de meterkast installeren en that’s it.

Na bijna drie jaar ontwikkeltijd en het schrijven van circa veertigduizend softwareregels is het detectiesysteem de afgelopen maand succesvol in de praktijk getest. Het detectiesysteem is primair bedoeld voor monumentale panden omdat nieuwe leidingen trekken meestal geen optie is. “Ook voor grote publieksgebouwen waar alarmeringssystemen belangrijk zijn, zoals ziekenhuizen of stations, is het een handig systeem”, zegt directeur Jan Kees Boerman van BSA. “En op termijn ook voor nieuwbouwwoningen.” Boerman ontwikkelde het systeem samen met Buro Witteling en Installatietechniek Pals.

Stroomsignaal
Het idee is gebaseerd op de wet van Kirchhoff. Boerman: “Het unieke is dat wij niet een spanningssignaal over het lichtnet sturen, maar een stroomsignaal. Dat doen we in de vorm van berichten met enen en nullen met een controleprotocol. Het voordeel is dat de stroom altijd moet aankomen in de meterkast. Met spanningen heb je dat niet.”

Verlichtingsarmatuur Pulseled

Armatuur
Het ontwikkelen van het systeem vond plaats in het innovatieproject BAC van regionale ontwikkelingsmaatschappij REWIN West-Brabant. In het project werd eerder al een armatuur ontwikkeld: de Pulseled. Dit is een armatuur dat dankzij bewegingsdetectie oplicht en bij een calamiteit de vluchtroute kan aangeven. De Pulseled kan worden aangesloten op de PulseNed-melders in de meterkast. Installatie van het gehele systeem is gestandaardiseerd en daardoor eenvoudig.

Marktintroductie
Nu het systeem uitgebreid is getest en in orde bevonden, is het tijd voor de marktintroductie. Boerman: “Binnenkort starten we met de serieproductie. We hebben al enkele aanvragen en begin volgend jaar hopen we de eerste systemen te installeren.”

————————————————–einde persbericht——————————————————–

Voor meer informatie over PulseNed kunt u contact opnemen met

Installatiebureau Pals B.V.

Dhr. J. Pals